Ekspanzija mreže Stanica za punjenje električnih vozila je proces koji se kontinuirano razvija i ima za cilj kreiranje sveobuhvatne infrastrukture za potrebe električnih vozila. S'toga je jako važno podići svest celokupnih zajednica, organizacija i preduzeća u Srbiji putem konsultacija, obuka i pratećih programa kako bi podržale razvoj ovog, za čoveka i prirodu, jako važnog segmenta industrije i potrošnje (promovisati elektromobilnost).
U nastavku je kratak uvod u rad Stanica za punjenje električnih vozila kompanije SCHRACK Technik. i-CHARGE Stanice za punjenje su investicija u budućnost i sa njima ćete biti idealno opremljeni za sigurno punjenje baterija Vaših ili vozila Vaših korisnika.
Naizmenična struja (AC) iz javne električne mreže mora biti konvertovana u jednosmernu struju (DC) kako bi se koristila u svrhu punjenja baterija električnih vozila. Ovu konverziju obezbeđuje punjač koji je obično u sastavu električnog vozila.
Battery management system (BMS) kontroliše i nadgleda proces punjenja u zavisnosti od temperature, stanja baterije i napona u bateriji.
Zahtevi za napajanje su dosta niži za dvotočkaše, kao što su električni bicikli i električni skuteri, nego za električne automobile. Baterije koje se u tu svrhu koriste podrazumevaju nizak nivo kapaciteta punjenja, tako da i nije potreban nadzor punjenja ili je isti na nivou osnovnog. Električna vozila se obično dopunjavaju kod kuće ili na poslu.
Proces punjenja tokom radnog vremena najčešći je mogući slučaj punjenja baterija električnih vozila, te je stoga logično zaključiti da će se e-Vozila u tu svrhu najčešće koristiti, što dalje treba dovesti do zaključka da e-Vozila trebaju imati autonomiju od minimum 30-40 km pri jednom punjenju. Danas, DC Stanice za punjenje e-Vozila omogućavaju da vozila prelaze mnogo veće udaljenosti sa dosta kraćim vremenom punjenja baterija.
Prvi način podrazumeva punjenje na šuko utičnici, pri čemu se sistem za nadzor baterije (eng. BMS, batery managment system) i punjač nalaze u vozilu te nema komunkacije vozila i utičnice na stanici za punjenje. Slika a)
Drugi način je sličan prvom, ali se dodatno koristi upravljački uređaj u napojnom kablu (eng. ICCB, In Cable Control Box).
Taj kabl je deo opreme vozila, pri čemu ICCB nema komunikaciju sa utičnicom stanice za punjenje, a punjač se nalazi u vozilu.
Treći način podrazumeva punjenje naizmeničnom strujom preko utičnice tipa 2 na na stanici za punjenje, uz specijalni kabl do vozila.
Pri tome postoji komunikacija stanice za punjenje i vozila, a punjač se nalazi u vozilu.
Četvrti način podrazumeva punjenje jednosmernom strujom, pri čemu postoji komunikacija vozila i stanice za punjenje, u kojoj se nalazi punjač. Punjenje je brzo jer se odvija uz veću snagu (eng. fast charging). Standardizovani priključak na vozilu može biti u verziji CHAdeMO ili CCS. Slika d)
Vreme punjenja znatno varira u zavisnosti od kapaciteta baterija, punjača i napajanja. U proseku, vreme punjenja baterije kapaciteta 16 kWh je 5 sati (za punjenje u Režimu 2) pa do 8 sati (za Režim 1), za punjenje potpuno prazne baterije. U Režimu 3, može biti skraćeno za 20-ak minuta, u zavisnosti od kapaciteta konekcije. Mađutim, obzirom da je baterija retko potpuno prazna, vreme predviđeno za punjenje baterije na dnevnom nivou kreće se od 3 do 4 sata. Punjenje potpuno prazne baterije u Režimu 4 (DC režim) u modu brzog punjenja, traje između 15 i 30 minuta, u zavisnosti od kapaciteta baterije.
Kada je upaljeno zeleno signalno "Spreman" LED svetlo, stanica za punjenje je spremna za korišćenje i u stanju je pripravnosti. Priključak za punjenje je, u ovom režimu, bez napona. Pomoću integrisanog pomoćnog kontakta u priključku za punjenje, ili pomoću kontrolera za punjenje, stanica za punjenje prepoznaje kada se kabl za punjenje priključi na stanicu. Korišćenjem ključa za uključenje ili magnetne kartice (RFID), priključak za punjenje se aktivira ili, ukoliko nije potrebna autentifikacija, priključak se aktivira odmah nakon uključenja kabla. Zelena signalna LED svetiljka se isključuje i uključuje se crvena "Punjenje" LED svetiljka. Ovo sada signalizira da je mesto (priključak) zauzet i da je proces punjenja u toku. Isključenje utičnice prekida proces punjenja.
Stanice za punjenje sa šuko utičnicom poseduju integrisan pomoćni kontakt. Uz pomoć ovog kontakta obezbeđena je detekcija priključenja kabla za punjenje kao i bezbedno uključivanje i isključivanje punjenja. Samo mesto punjenja (priključak) zaštićen je kombinovanim zaštitnim prekidačem sa okidačem diferencijalne struje (FI/LS). CEE 230V/400V utičnice takođe poseduju pomoćni kontakt a mogu biti i konektovani preko kontakta za nadzor.
i-CHARGE Public, javne i polu javne stanice za punjenje mogu biti opremljenje različitim sistemima za aktivaciju i naplatu, u zavisnosti od potrebe kupaca. Sve stanice za punjenje opremljene su brojilom za svaku tačku punjenja (priključak). Postoji mogućnost primene različitih sistema naplate i aktiviranja, od ključa za aktiviranje, uređaja za ubacivanje novčića, do sistema aktiviranja putem RFID magnetnih kartica i SMS-a, kao i povezivanja u sistem stanica za punjenje u javnim garažama i parkilarištima putem i-CHARGE Grid Master sistema.
Nakon priključenja, BMS vozila konektuje se na računar stanice za punjenje u vidu master-slave sistema. BMS (master) signalizira stanici za punjenje (slave) status jačine struje punjenja baterije, DC napon i maksimalnu jačinu struje kojom se baterija može puniti, kao i napon, temperaturu i ostale parametre baterije.
Stanice za punjenje sa integrisanim kablom za punjenje sa utičnicom Tip 1, poseduju kontroler za punjenje u skladu sa IEC 61851. Pomoću ovog kontrolera za punjenje ili priključkom, mogu biti punjene baterije strujom do 16A na sledećim e-Vozilima: Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Nissan LEAF, Peugeot iOn, Subaru Plug-In Stella. Dve LED signlne lampice pokazuju korisniku status punjenja. Mesto za punjenje (priključak) se aktivira pomoću RFID magnetne kartice ili putem ključa za aktiviranje. Tip 1 punjač ne poseduje automatsko zaključavanje. Opciono rešenje je katanac koji sprečava da utičnica bude isključena sa stanice za punjenje.
Stanice za punjenje sa integrisanim Tip 2 priključkom poseduju kontroler za punjenje u skladu sa IEC 61851. Sa ovim kontrolerom, sva standardna vozila mogu puniti svoje baterije monofazno ili trofazno. Dve LED signalne sijalice pokazuju korisniku status stanice za punjenje. Utičnica za punjenje se aktivira pomoću RFID magnetne kartice ili pomoću ključa za aktiviranje. Tip 2 priključak za punjenje poseduje automatsko zaključavanje. Pri punjenju potrošača pomoću Tip 2 - Tip 2 kabal za punjenje, utičnica za punjenje i vozilo zaključavaju priključno mesto. Tip 2 - Tip 1 kabl za punjenje može biti zaključan automatski samo od strane stanice za punjenje.
Stanice za punjenje i-CHARGE Grid dizajnirane su za primenu na javnim parkinzima i u javnim garažama.
i-CHARGE Home stanica za punjenje električnih automobila je idealan punjač e-Automobila za kućne potrebe.
Za sektor električnih bicikli Schrack je razvio različite i-CHARGE stanice za punjenje električnih bicikli za svaku primenu.
i-CHARGE MOBILE PREMIUM je pokretna stanica za punjenje. Sve informacije o najboljoj pokretnoj stanici za punjenje električni
i-CHARGE PUBLIC stanice za punjenje dizajnirane su za javno i polu javno korišćenje.